San Diego

De grens tussen Mexico en de Verenigde Staten is hermetisch afgesloten met een metershoog hek, de meesten van jullie wisten dat waarschijnlijk wel. Toen wij in Tijuana (Mexico) uit ons vliegtuig stapten op weg naar de grensovergang hadden wij alleen niet verwacht dat er aan de Mexicaanse kant van het hek allemaal kruizen hangen om de mensen te herdenken die zijn gestorven toen ze probeerden de VS binnen te komen, een weg lang alleen maar kruizen langs het hekwerk...

Na een flinke douane-procedure kwamen we zo na meer dan een half jaar Latijns-Amerika in de wereld van fastfood, the American dream en asfalt zover je kunt zien. De eerste avond sliepen we in een hotel vlakbij het vliegveld van San Diego om de volgende dag onze huurauto op te kunnen halen. De komende weken rijden we namelijk met een eigen auto richting San Francicso en zo sparen we ook nog wat geld uit door in plaats van in een hotel in ons eigen vervoermiddel te slapen... een ideetje van een Koreaans/Amerikaans gezin dat we hebben ontmoet tijdens onze hike in Huaraz. Onze auto, een stoere Hyundai Accent, konden we zonder al teveel moeite afhalen bij de autoverhuurder en zo begonnen we dus zelf de stad te verkennen. Eerst langs Walmart's om de nodige aankopen te doen en daarna naar het strand voor een mooie zonsondergang. Bij het vallen van de avond gingen wij opzoek naar een drive-in bioscoop, want daar wil iedereen natuurlijk naartoe die een auto tot zijn beschikking heeft. In de drive-in bioscoop zagen we Lego the movie en als je ooit een Lego-steentje hebt vastgehouden dan is dat een aanrader, Iline en ik konden er in ieder geval flink om lachen!

Na een nachtje slapen op de parkeerplaats van een lokale Walmart gingen we weer op weg. San Diego verkennen bij dag, rondlopen in het mooi aangelegde Balboa park en 's middags uitwaaien aan het strand van La Jolla. Er hangt een fijne vibe over de stad en dat voel je overal, wat ook wel meehelpt is het feit dat men hier net uit de winter komt en er (net als in Nederland waarschijnlijk) veel aan wordt gedaan om te genieten van de zon. Mensen willen barbequen op het strand terwijl het nog net te koud is en iedereen ligt te zonnen terwijl de zeewind er eigenlijk nog voor zorgt dat je eerder kans hebt op een longontsteking dan op een bruine huid. Een van de grappigste dingen die we zagen zijn de ouders die gaan joggen en tegelijkertijd hun baby in de kinderwagen meenemen en de hond uitlaten... natuurlijk wel met een flinke radiospeaker onder in de buggy van de kleine.

Na drie nachten San Diego was het tijd om een stadje verder te gaan, richting Los Angeles.

Tom Kamphuis

Over de schrijver

Tom Kamphuis Lees alle verhalen van Tom Kamphuis

Berichtenservice Tom & Iline

antoinette
antoinette 16-03-2014 16:25

De beginnende lente is hier ook heerlijk. Wel spannend om te slapen in een auto denk ik, maar dat went vast heel snel.

x Antoinette

Je moet ingelogd zijn om een berichtje achter te kunnen laten, log hier in.